• تاریخ : ۲۷ام اردیبهشت ۱۳۹۷
  • موضوع : مجله

نکاتی که به هنگام فعالیت بدنی باید مدنظر قرار داد

افراد دارای چاقی از نوع هیپرتروفی (بزرگی سلول های چربی) زیاد از چاقی هیپرپلاژی (افزایش تعداد سلول های چربی) در هنگام ورزش وخانوم از دست می دهند.

کاهش در چربی بدن لزوماً به معنای کاهش وخانوم نیست. در ابتدا، تمرین جسمی می تواند حجم عضلات را افزایش داده و وخانوم آنها را جایگزین وخانوم چربی از دست رفته کند. (یعنی سایز کم می شود ولی وخانوم ممکن هست کم نشود)

پیوستگی و دوام یکی از حیاتیترین عوامل در تعیین مزایای فعالیت جسمی هست. افزایش مجدد وخانوم در صورت ادامه ورزش به احتمال زیاد اتفاق نخواهد افتاد.

کالج آمریکایی طب ورزشی اعلام می کند که فرکانس ورزش در هفته ۵-۳ روز (که جهت کاهش وخانوم باید ۵ روز متوالی باانجام گرفت) و مدت آن ۱۵ تا ۶۰ دقیقه می باانجام گرفت (افرادی که نمی توانند سریع راه بروند ۶۰ دقیقه پیاده روی باید داشته باشند در غیر این صورت بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه و بصورت متوسط ۳۰ دقیقه لازم هست) نوع فعالیت بدنی باید هوازی بوده و عضلات بزرگ بدن را فعال سازد و تداوم داشته باانجام گرفت (که بهترین آن جهت کاهش وخانوم پیاده روی هست) شروع آهسته و پیشرفت تدریجی یکی از اصول تمرین های هوازی هست که به هستمرار این گونه تمرینات کمک می کند.

در ورزش هایی نظیر دویدن و اتروبیک، مفاصل و قلب ممکن هست تحت فشار زیادی قرار گیرند و چون در شخص چاق فشار به مفاصل و قلب در حالت بدون ورزش هم وجود دارد، بنابراین ورزش در ابتدا باید خیلی با احتیاط و آرام شروع شود.

انجام گرفتت فعالیت باید ۶۰ تا ۹۰ درصد ضربان قلب حداکثر باانجام گرفت.

ضربان قلب حداکثر از کسر سن بدن از عدد ۲۲۰ بدست می آید. یعنی در یک فرد ۴۰ ساله می توان بدین طریق محاسبه کـــرد :

ضربان قلب حداکثر : ۱۸۰ = ۴۰-۲۲۰

۱۰۸=۶۰% × ۱۸۰

۱۶۲= ۹۰% × ۱۸۰

یعنی یک شخص ۴۰ ساله در فعالیت بدنی باید ضربان قلبش بین ۱۰۸ تا ۱۶۲ ضربه در دقیقه برسد.

از نظر کالج آمریکایی طب ورزشی از آنجا که اجرا و تداوم پلن ورزشی سنگین مشکل آفرین بوده و و پیامدهای ناخوشایند را به دنبال خواهد داشت، بنابراین اجرای یک پلن تمرین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به عنوان شاخص حداقل هستاندارد، واقع بینانه تر خواهد بود.

دسته‌بندی‌ها: ورزش

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما