• تاریخ : ۲۲ام خرداد ۱۳۹۶
  • موضوع : مجله



یکی از راه های کسب موفقیت، آشنایی با افراد موفق و الگو گرفتن از سبک خانومدگی و رفتار آنههست. موضوعی که علاقه مندان فراوانی دارد و به همین علت به سوژه ای تبدیل انجام گرفته تا زیادی از رسانه ها با هستفاده این ایده دست به تولید پلن های متنوعی بخانومند.


 


بدون شک هر رسانه ای با توجه به اهداف و سیهست ها خود اقدام به انتخاب سوژه های مورد نظر و تولید چنین پلن هایی می کند. گروه تلویزیونی جم که در سال های اخیر به صورت گسترده حجم فعالیت هایش را افزایش داده یکی از علاقه مندان همین حوزه هست. این رسانه فارسی زبان مدتی هست اقدام به تولید

پلن ای به نام «میهمان ایرانی» کـــرده هست.
میهمان ایرانی بعد از تماشای این پلن، باید ایران را ترک کنید!


 


«میهمان ایرانی» دهستان خانومدگی چهره های ایرانی را روایت می کند که در خارج از ایران خانومدگی می کنند. چهره هایی که در حال حاضر دارای شرایط نسبتا معقولی در خارج ایران هستند و شبکه جم سعی می کند با موفق خواندن آنها، به واکاوی و روایت خانومدگی آنها بپردازد.


 


این پلن که هزینه زیادی برای تولیدش صرف می شود حامل پیام های گوناگونی هست که با اندکی تامل می توان به آن ها دست یافت. پیام هایی که در رهستای اهداف شبکه جم و تامین منافعش تولید می شوند. در این مجال سعی داریم به تحلیل این پلن به ظاهر ساخانومده و مثبت بپردازیم و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.


 


۱- بزرگنمایی کشورهای غربی: میهمانان خارج نشین این پلن در منطقههای بزرگ خانومدگی می کنند و این پلن با به تصویر کشیدن جاذبه های بصری و همچنین تشریح امکانات آن منطقهها، اقدام به بزرگ نمایی کشورهای غربی می کنند.


 


۲- رسیدن به موفقیت در خارج از ایران: این پلن کشورهای غربی را مامن و پناهگاهی معرفی می کند که برای برای رسیدن به موفقیت باید به آنها پناه برد.


 


۳- تعریف باز از واژه موفقیت: «موفقیت» واژه ای هست نمی توان تعریف دقیقی از آن ارائه داد.  شبکه جم با هستفاده از این ظرفیت هر شخصی را که بخواهد در دایره تعریف موفقیت وارد می کند و الگوسازی از آن می پردازد. گاه چهره موفق او یک خانوم رقاص هست، گاه یک پژوهشگر و گاه یک خانوم آوازخوان!


 


۴- تعریف و تمجید از دوران قبل از انقلاب: اکثر میهمانان این پلن، افرادی هستند که دوران قبل  از انقلاب را در ایران تجربه کـــرده اند و در گفتگوهای خود، از آن ایام به دوران طلایی و شکوفایی ایران یاد می کنند.


 


۵- مظلوم نمایی برای ایرانی های مقیم خارج: پلن به گونه روایت می شود که بیننده به این نتیجه می رسد که چهره های معرفی انجام گرفته علی رغم علاقه ای که به ایران دارند، مجبور انجام گرفتند ایران را رها کنند و به کشورهای خارجی بروند.


 


۶- محدود نشان دادن شرایط پیشرفت و موفقیت در ایران: پلن «میهمان ایرانی» به بیننده خود  القا می کند ایران کشوری محدود و بسته هست که نمی توان در آن پیشرفت کـــرد و به موفقیت رسید.


 


۷- عادی جلوه دادن خروج از ایران: این پلن علاوه بر میهمانان خود، با به تصویر کشیدن تعدادی از  ایرانی های مقیم خارج، سعی دارد روند خروج آقام از کشور را رویدادی عادی جلوه دهد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما