• تاریخ : ۲۴ام خرداد ۱۳۹۶
  • موضوع : مجله

 

 

 

 

 

 

 

 

 ناخنها هنگامیـکه در شرایط ایده آلی باشند زیاد جـذاب میباشند. همچنین ناخنها منتصویر کننده عادات شخصی فـرد هستند:نیکو یا بد. جدا از جاذبه آرایشی، ناخن هـا وظایف دیگری نیز بعهده دارند از جمله کمک به بــلند کـــردن اجـسـام با ایجاد تکیه گاه برای بافت انگشتـان و یا دسـت کاری اجــسام و از هـمـه مــهمتر آن که ناخن هـا سلامت عمومی بدن را بازتاب می کنند.

نـاخن از پروتئینی بنام کراتین تشکیل یافته ،کراتین در مو و پوست نیز وجود دارد.

سرعت رانجام گرفت ناخن

سرعت رانجام گرفت ناخن بستگی به عوامل زیادی ازجمله سن، تغذیه، بیماریها، هورمونها و فصول سال دارد توجه کنید:

۱- ناخن بطور طبیعی ۰٫۱ میلی متر در روز و یا ۳ میلی متر در ماه رانجام گرفت میکند.
۲- سرعت رانجام گرفت انگشتان دست از انگشتان پا افزایش میباانجام گرفت.۲ تا ۳ برابر.
۳- سرعت رانجام گرفت ناخنها در تابستان افزایش از زمستان میباانجام گرفت.
۴- سرعت رانجام گرفت ناخنها در افراد رهست دست در دست رهست و افراد چپ دست در دست چپشان افزایش هست.
۵- سرعت رانجام گرفت ناخنهای آقاان از خانومان افزایش هست.(جز در خانومان باردار و مسن)
۶- اگر ناخن به طـور تکمیل از جایش کنده شود برای ناخن های دست ۳ الی ۶ ماه طول می کانجام گرفت تا مجددا ناخن بطور تکمیل رانجام گرفت کند این زمان برای ناخنهای پا ۱۲ الی ۱۸ ماه میباانجام گرفت.

برای مراقبت از ناخن ها یادمون باشه:

۱- از رژیم غـذایی متـعــادل کــه شـامــل مقادیر فراوان از میوه ها و سبزیجات تازه، حبوبات و گوشت لخم میباانجام گرفت اســتفاده کنیم.

۲- هــنـگـام انـجام وظـایف خـانه به ویــژه شستن ظرفها از دستکش هستفاده کنیم.

۳- ناخن را با برس ویژه تمیز کنیم مخصوصا پس از کار با مواد کثیف.

۴- برای سوهان کشیدن ناخنهایمان از سوهانهای نرم و ظریف هستفاده کنیم و هـیچگاه ناخنها را در دو جهت سوهان نکشیم. ناخن هـا را تنها از سـمـت گوشـه به سمت مرکز ناخن در یک جهت سوهان بکشیم.

۵- از ناخنها هستفاده ابزاری نکنیم مثلا از آنها برای بیرون آوردن منگنه هستفاده نکنیم.

۶- ناخنها را خشک و تمیز نگاه داریم این کار کمک میکند تا باکتریها و قارچها روی ناخنها تجمع پیدا نکنند.

۷- اگر ناخنهای پایمان ضخیم بوده و کوتاه کـــردن آنها دشوار هست آنها را بمدت ۵ الی ۱۰ دقیقه درون مخلوط آب و نمک گرم(یک قاشق چای خوری نمک در نیم لیتر آب) فرو ببریم. این کار باعث نرم انجام گرفتن آنها میگردد.

۸- ناخنها را برای دارا بودن حداکثر هستحکام بـاید بـطور مستقیم کوتاه کنیم و اندکی در گوشه ها گرد شوند.

۹- هیچگاه کوتیکول ناخن را جدا نسازیم چون این کار باعث ایجاد عفونت میگردد.

۱۰- از جویدن ناخنها خودداری کنیم.

۱۱- صـابون و مواد شوینده قوی سبب خشکی و ترک برداشتن ناخنها می گردند. بـرای شستن دستها از صابونهای ملایم هستفاده کنیم.

۱۲- زیاد از یکبار در هفته از لاک برها هستفـاده نـکنـیـم زیـرا آنـها بـاعـث خشـکی ناخن میگردند. در صورت هستفاده از آنها از لاک برهای فاقد هستون هستفاده کنیم.

۱۳- پیش از کارهایی از قبیل باغبانی ناخنهای خود را در صابون فرو ببریم این کار سبب میشود کثـافـات به زیر ناخنها نفوذ نکنند.

۱۴- پس از سوهان کشیدن ناخن هـا، آنهـا را برای چنـد دقیـقه درون آب گرم صابون دار ماساژ دهیم تا چربی ناخنها گرفته شود.

۱۵- یک تا سه ماه از سال به ناخنهای خود هستآسوده دهیم و هیچ گـونه لاک و یـا نـاخـن مصنوعی بکار نبریم تا ناخنها مجددا سلامتی خود را گیمابند.

۱۶- آب و مایعات فراوان بنوشیم.

۱۷- برای داشتن ناخنهای سلامت مصرف روزانه ۲٫۵ میـلی گـرم بـیوتـیـن (غیـر از خانومـان باردار) و غذاهای حاوی بیوتین مانند تخم مرغ و جگر زیاد مفید میباانجام گرفت.

۱۸- هر روز دستان و ناخن های خود را با مواد مرطوب کننده مرطوب کنیم. همــچنین از غذاهای سرشار از سولفور و سیلیکون مانند گل کلم و ماهی هستفاده کنیم.

۱۹- آب هویج تازه بنوشیم چون سرشار از کلسیم و فسفر بوده و در هستحکام ناخنـهـا زیاد مفید میباانجام گرفت.

۲۰- براق کننده لب برای نرم کـــردن ناخنها زیاد موثر میباانجام گرفت.

۲۱- از لاک بر پیش از لاک زدن نیز هستفاده کنید زیرا با زدودن چربی ناخن آن را برای قرار گرفتن بهتر لاک آماده میسازد.

 

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما