• تاریخ : ۲۱ام خرداد ۱۳۹۶
  • موضوع : مجله

راهنمای والدین در هستفاده کودکان از رسانه‌های دیجیتال

خانوم فردا- رسانه‌ها همه جا هستند. تلویزیون، اینترنت، کامپیوتر، و گیم‌های ویدئویی متداوم و همه جا توجه کودکان را به خود جلب می‌کنند. امروزه کودکان به طور متوسط روزانه ۷ ساعت از زمان خود را صرف گیم و هستفاده از تجهیزات الکترونیک می‌کنند که بخشی از آن در اتاق انتظار مطب‌ها، در ایستگاه اتوبوس، و مواردی از این قبیل می‌باانجام گرفت. والدین باید در تجارب هستفاده کودکانشان از تجهیزات الکترونیکی به ویژه در سنین پایین‌تر سهیم باشند. دنبال از این کار، ایجاد تعادل در هستفاده از این تجهیزات هست. والدین باید تجهیزات رسانه‌ای را در مکانی از منزل قرار دهند که امکان نظارت نحوه هستفاده کودکان از آنها میسر باانجام گرفت. علاوه بر این، تلویزیون و کامپیوتر نباید در اتاق خواب قرار داشته باشند. شما می‌توانید با شریک کـــردن کودکتان در تجارب خود در هستفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت مطالب زیادی را به آنها بیاموزید. همان طور که کودک شما پلن‌های جدید را کشف می‌کند، در کنار او باشید و به سؤالات وی پیرامون گیم‌های و جنبه‌های مختلف محتوای آنها، او را یاری کنید. این کار که نوعی مشارکت و نظارت فعال هست، به افزایش مهارت‌های ادراکی کودک شما کمک می‌کند.

با این حال، پزشکان هانجام گرفتار می‌دهند نباید قدرت یادگیری و تأثیر مطالعه کتاب با کودکتان و صرف زمانی برای کشف دنیای بیرون را دست‌کم بگیریم.

والدین باید الگوی فرخانومدان خود باشند؛ با وجودی که همه ما از جنبه‌های مفید این دستگاه‌های دیجیتالی هستقبال می‌کنیم، پدر و مادرها باید برای ایجاد تعادل، زمانی آنها را خاموش کـــرده و مدت زمانی واقعی را با کودکان خود سپری کنند. جهان برای رانجام گرفت شناختی، مهارت‌های اجتماعی و زبانی، مکان زیاد حیاتیی برای کودکان به حساب می‌آید. پیشنهاد کارشناسان این هست که اجازه دهید کودکتان با هستفاده از موبایل شما از حشرات تصویر بگیرند و سپس شما هشدارات مربوط به حشرات را در اینترنت جستجو کـــرده و هشدارات افزایشی را در مورد حشرات موجود در تصویر‌های در اختیار کودکتان قرار دهید.

زیادی از کارشناسان بر این باورند که حس لامسه و لمس اجسامی از قبیل مکعب و سایر اشکال هندسی، بهترین روش یادگیری در کودکان زیر ۵ سال هست؛ اما مشاهده تصویر ها انتزاعی بر روی صفحه نمایش کامپیوتر تأثیر تعدادانی بر یادگیری آنها نداشته و علاوه بر این، گیم فعالانه و آزادانه نیز برای رانجام گرفت سلامت آنها ضروری هست.

کارشناسان هستفاده از ابزارهای دیجیتال را برای دانش‌آموزان به مدت زیاد از دو ساعت در روز توصیه نمی‌کنند. اگرچه، در صورتی که دانش‌آموز برای کاربردهای تعلیمی و بهره‌وری از این ابزار هستفاده می‌کند، به طور قطع این زمان می‌تواند افزایش باانجام گرفت.

هر چه کودک شما بزرگ‌تر می‌شود، می‌توانید به او آزادی عمل افزایشی بدهید. به این مفهوم که اگر کودک شما نشان دهد می‌تواند در مدت زمان هستفاده و نحوه هستفاده از این وسایل اعتدال را رعایت نماید، به وی اجازه خواهید داد تا مدت افزایشی از آن هستفاده کند. به صورت حتم باید خطر مشکلات بینایی ناشی از تماشای زیاد از حد به صفحه نمایش را نیز مد نظر داشته باشید. برخی قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را پیشنهاد می‌کنند؛ به این صورت که پس از هر ۲۰ دقیقه نگاه کـــردن به صفحه مانیتور یا تلویزیون، باید ۲۰ ثانیه به فاصله ۲۰ متری خود نگاه کنید.

امروزه پلن‌های زیاد متنوع و معقولی برای کودکان وارد بازار رسانه‌های دیجیتال انجام گرفته هست. هنگام انتخاب یکی از این پلن‌ها باید توجه زیادی را بر محتوا و پیام آن متمرکز نمود، دلیل که آنچه کودکان تماشا می‌کنند و با آن گیم می‌کنند، زیاد حیاتی هست. کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند تا تمایز بین محتوای تعلیمی و سرگرمی را فرابگیرند. نکته حیاتی دیگر، توجه به محدوده سنی کودک و انتخاب پلن معقول با آن سن و نیز توانمندی کودکان هست.

Daily.2369.jpg

آنچه واضح هست این هست که هستفاده از رسانه‌های دیجیتال به تنهایی درمان پایان نیازهای رانجام گرفت کودکان نیست. همه کودکان به تعاملات اجتماعی نیاز دارند و حتی با کیفیت‌ترین تصویر ها گرافیکی نیز تنها تقلید کمرنگی از دنیای واقعی را به آنها ارائه می‌کند. به صورت حتم تحقیقات زیادی برای بررسی مزایای این ابزار دیجیتال در حال انجام هست و زمانی که نوبت به ریاضیات، نگارش، و درک مفاهیم می‌رسد، مطالعات نشان می‌دهند کودکان قادرند این مهارت‌ها را از طریق گیم‌های کامپیوتری معقول فرابگیرند. با وجود مزایای رسانه‌های دیجیتال و اینکه هستفاده معقول از دنیای مجازی، ذهن کودکان را از چهاردیواری خانه فراتر برده و با شبیه‌سازی دنیای واقعی، آنها را برای مواجهه با مشکلات واقعی و ارائه راهکارهای واقعی آماده می‌سازد، باید مضرات و تأثیرات منفی رسانه‌های دیجیتال را نیز مورد توجه قرار داد. برخی از منتقدان ادعا می‌کنند در مورد منافع تعلیمی کامپیوترها به انجام گرفتت اغراق انجام گرفته هست. همچنین زیادی بر این باورند که گیم‌های الکترونیکی، نه تنها کودکان را منزوی ساخته و باعث خوشحال آنی آنها می‌شود، بلکه به از خود بیگانگی، پرخاشگری، ناآسودهی‌های روانی و چاقی در دوران کودکی منجر می‌شود که در زیر به اختصار به برخی از آنها اشاره خواهد انجام گرفت:

۱. رانجام گرفت سریع مغز
اندازه مغز نوزاد از بدو تولد تا ۲ سالگی سه برابر انجام گرفته و تا سن ۲۱ سالگی به رانجام گرفت سریع خود ادامه می‌دهد. رانجام گرفت زودهنگام مغز توسط محرک‌های محیطی یا فقدان آنها تعیین می‌شود. مغز در حال رانجام گرفتی که به واسطه قرار گرفتن زیاد از حد در معرض فناوری‌هایی از قبیل موبایل، اینترنت، آی‌پد و تلویزیون تحریک می‌شود، در عملکـــردهای اجرایی تأثیرات منفی از خود نشان داده و در نتیجه به اختلالات تمرکز، تأخیر شناختی، اختلال در یادگیری، افزایش تکانش‌گری در توانایی‌های شخصی همچون کج‌خلقی منجر انجام گرفته هست.

۲. تأخیر در رانجام گرفت
هستفاده از فناوری، حرکت بدنی فرد را محدود کـــرده و در نتیجه باعث تأخیر در رانجام گرفت وی می‌شود. امروزه یک کودک از هر سه کودک، با مشکل رانجام گرفت معوق وارد مدرسه می‌شود که این امر بر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز، تأثیرات منفی بر جای می‌گذارد. تحرک فیزیکی، تمرکز و توانایی یادگیری کودک را افزایش می‌دهد. برخی کارشناسان بر این باورند که هستفاده از ابزار فناوری در کودکان زیر ۱۲ سال، مخل یادگیری و رانجام گرفت کودک می‌باانجام گرفت.

۳. چاقی همه‌گیر
هستفاده از تلویزیون و گیم‌های ویدئویی با افزایش چاقی مرتبط هست. احتمال ابتلا به چاقی در کودکانی که مجاخانومد در اتاق‌خوابشان چنین دستگاه‌هایی داشته باشند، ۳۰ درصد افزایش هست. علاوه بر این، ۳۰ درصد از کودکان مبتلا به چاقی، در معرض احتمال افزایش ابتلا به دیابت و در نهایت خطر سکته مغزی زود هنگام و حمله قلبی و کوتاه انجام گرفتن طول عمر قرار دارند. به دلیل چاقی زیاد از حد، احتمالا کودکان نسل بیست و یکم نخستین نسلی خواهند بود که زیاد از والدینشان خانومدگی نخواهند کـــرد.

۴. محرومیت از خواب
۶۰ درصد از والدین هستفاده کودکانشان از رسانه‌های دیجیتال را مورد نظارت قرار نمی‌دهند، و نیز ۷۵ درصد از کودکان در اتاق‌خوابشان دستگاه دیجیتال دارند. از این رو ۷۵ درصد از کودکان بین ۹ تا ۱۰ سال به علت هستفاده زیاد از حد از این فناوری دچار کمبود خواب هستند که این امر بر افت تحصیلی آنها نیز تأثیر بسزایی دارد.

۵. مشکلات روانی
هستفاده زیاد از حد از فناوری به عنوان عامل اصلی نرخ فزاینده افسردگی، اضطراب، اختلال وابستگی، اختلال در تمرکز، اوتیسم، اختلال دو قطبی، جنون و رفتارهای مشکل‌ساز در کودکان شناخته انجام گرفته هست.

۶. پرخاشگری
محتوای خشونت‌آمیز رسانه‌های دیجیتال باعث پرخاشگری کودکان می‌شود. کودکان به طور فزاینده‌ای در معرض خشونت‌های جسمی و جنسی در رسانه‌های امروزی قرار می‌گیرند. برخی از پلن‌ها و گیم‌های دیجیتال و همچنین سریال‌های تلویزیونی صریحا قتل، تجاوز، شکنجه و قطع عضو را به تصویر می‌کشند.

۷. زوال عقل
محتوای برخی از رسانه‌ها به دلیل آسیب رساندن به عصب غشای پیشانی باعث اختلال در تمرکز و همچنین کاهش تمرکز و زوال حافظه می‌شود. کودکانی که دچار اختلال تمرکز باشند، از قابلیت یادگیری پایین‌تری برخوردارند.

۸.اعتیاد
همان طور که والدین زیاد از پیش به فناوری روی می‌آورند، به همان میزان از فرخانومدان خود دور می‌شوند. در غیاب والدین، کودکان منزوی به ابزارهای دیجیتال سوق پیدا می‌کنند که زمینه اعتیاد آنها را فراهم می‌کند. از هر یازده کودک بین ۸ تا ۱۸ سال، یک نفر به فناوری معتاد هست. این آمار پیش از این هرگز در تاریخ بشریت مشاهده نانجام گرفته بود.

۹.انتشار امواج
در سال ۲۰۱۱، سازمان سلامت جهانی، تلفن‌های همراه و سایر ابزارهای بی‌سیم را به دلیل انتشار امواج به عنوان خطرات سرطان‌زا طبقه‌بندی کـــرد. کودکان نسبت به افراد بزرگسال در برابر زیادی عوامل حساسیت افزایشی دارند، دلیل که سیستم ایمنی و مغز آنها هنوز در حال رانجام گرفت هست. از این رو خطر امواج نمی‌تواند برای کودکان و بزرگسالان یکسان باانجام گرفت. از این رو، نوزادان و کودکان زیر ۲ سال تحت هیچ شرایطی نباید در معرض سرگرمی‌های دیجیتال و تلویزیون قرار بگیرند.

روش‌های رانجام گرفت و تعلیم کودکان با ابزارهای فناوری دیگر مانند گذشته پایدار نیستند. کودکان، فردا ما هستند، اما برای کودکانی که زیاد از حد از رسانه‌های دیجیتال هستفاده می‌کنند، هیچ فردا‌ای وجود ندارد. از این رو توصیه کارشناسان به والدین این هست که متداوم و از ابتدا برای هستفاده کودکانشان از رسانه‌های دیجیتال و ابزارهای فناوری محدودیت زمانی تعریف کـــرده و بر گیم یا پلن مربوطه نظارت کافی داشته باشند. علاوه بر این، باید در خانه مکانی «عاری از فناوری» وجود داشته باانجام گرفت؛ بدین معنا که باید در خانه فضایی وجود داشته باانجام گرفت که در آن هیچ‌گونه ابزار الکترونیکی قرار نداشته باانجام گرفت. والدین باید برای کودکانشان الگوهای معقولی باشند. باید آگاه باشید که فرخانومدانتان چقدر برای گیم‌های دیجیتال یا هستفاده از موبایل هوشمند شما زمان می‌گذارند.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما