• تاریخ : ۲۶ام اردیبهشت ۱۳۹۷
  • موضوع : مجله

روزهای قبل از زایمان/ چگونه برای زایمان طبیعی آماده شویم؟!



چهل هفته بارداری زمان زیادی هست تا خود را برای تجربه‌ی زایمان و تولد نوزاد و مراقبت‌های بعد از آن آماده کنید. برای به دست آوردن آمادگی لازم برای ورود فرخانومدتان به خانومدگی، باید اقداماتی انجام دهید تا این اتفاق بزرگ در خانومدگی مشترک شما آسایش و آرامش خاطر را به همراه داشته باانجام گرفت. قصد داریم به شما برای پلن‌ریزی این اتفاق بزرگ کمک کنیم تا بدون هیچ‌گونه اضطرابی و با آسودگی خاطر این مرحله از خانومدگی خود را پشت سر بگذارید.


در واقع زایمان طبیعی تعداد هفته قبل از آغاز نخستین علایم زایمان آغاز می‌شود و نیاز به آمادگی دارد. زایمان طبیعی نه تنها برای شما بلکه برای فرخانومدتان نیز زیاد مفید هست. همان‌طور که برای دو مارتن یا کوهنوردی نیاز به آمادگی جسمانی قبلی هست، برای زایمان نیز نیاز به آمادگی‌هایی هست که نه تنها جسم شما بلکه روح، روان و ابعاد دیگر وجودی شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین جهت آماده‌سازی جسمی، روحی و روانی، ذهنی و معنوی برای تجربه‌ی تولد، یکی از بهترین کارهایی هست که می‌توانید برای خودتان انجام دهید. تولد می‌تواند یکی از خشنودکننده‌ترین تجارب خانومدگی شما باانجام گرفت، به شرطی که به درستی برای آن آماده انجام گرفته باشید.


متأسفانه زیادی از مادران باردار به سادگی از نیازشان برای آمادگی تولد غافل می‌شوند. اگر شما می‌خواهید تا آن جا که ممکن هست از جنبه‌های منفی روند تولد جلوگیری کنید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این هست که با راه‌های ساده‌ی آماده‌سازی برای فرایند تولد آشنا انجام گرفته و آن‌ها را به کار گیرید.


آمادگی جسمی قبل زایمان


ورزش قبل زایمان


شما باید علاوه بر ورزش‌های ملایم روزانه، ورزش‌های مخصوص دوران بارداری را انجام دهید. با حداقل سی دقیقه فعالیت بدنی روزانه می‌توانید بدن خود را برای زایمان آماده کنید. آماده‌سازی پرینه و کف لگن، یک بخش اساسی از آماده‌سازی قبل از زایمان هست که به خروج آسان‌تر فرخانومدتان کمک می‌کند. با انجام ورزش کگل و ماساژ پرینه به منظور افزایش خاصیت ارتجاعی آن و سایر ورزش‌های تقویت‌کننده‌ی عضلات و رباط‌های لگن می‌توانید خطر پاره انجام گرفتن و آسیب عضلات کف لگن را کاهش داده و از عوارض جانبی ناخوهسته مانند بی‌اختیاری ادرار جلوگیری کنید.


می‌توانید در کلاس‌های ورزشی آمادگی برای زایمان، یوگا و اسکات شرکت کنید. یوگا، ورزشی همراه با تمرکز هست که به شما کمک می‌کند تا با بدنتان افزایش ارتباط برقرار کنید. هم‌چنین تنفس صحیح و معقول را به شما تعلیم می‌دهد. این ورزش نه تنها باعث قوی انجام گرفتن و کشش افزایش بدن می‌شود، بلکه انرژی‌زا نیز بوده و به آرامش فرد کمک می‌کند.


در صورتی که پیش از بارداری نیز تمرین یوگا را تجربه کـــرده‌اید و با آن آشنا هستید، پیشنهاد می‌شود که در کلاس‌های یوگای مختص بارداری نیز شرکت کنید. زیرا منفعت روانی آن به دلیل حضور در جمعی از افراد مشابه خود افزایش از منفعت فیزیکی هست. در این کلاس‌ها با انواع تنفس‌ها و حرکات کششی مؤثر بر روند زایمان آشنا می‌شوید. از طرفی ورزش باعث آزاد انجام گرفتن هورمونی به نام اندورفین در بدن می‌شود که این هورمون منجر به احساس سرخوشی در شما می‌شود و به کاهش احساس درد کمک می‌کند و هم‌چنین باعث قرار گرفتن جنین در موقعیت معقول تولد درون لگن می‌شود. به همین دلیل در اتاق زایمان هم این ورزش‌های مخصوص مفید هستند. با این حال متداوم قبل از آغاز هر ورزشی با ماما یا متخصص خود مشورت کنید.


تغذیه‌ی قبل زایمان


جسم سالم نیاز به تغذیه‌ی سالم دارد. سوخت نیکو کمک می‌کند تا بدن شما بهترین عملکـــرد را داشته باانجام گرفت. با ذخیره‌ی مواد مغذی با ارزش در بدن، می‌توانید به غدد بدن در تولید به موقع و صحیح هورمون‌های مورد نیاز زایمان کمک کنید. می‌توانید برای هشدار از تغذیه‌ی معقول دوران بارداری به مبحث تغذیه در دوران بارداری در سایت ما مراجعه کنید و با هشدارات صحیح از آن‌چه که بدنتان در این دوران نیاز دارد، بدن خود را برای زایمان آماده کنید.


رسیدن آب کافی به بدن به بهبود عملکـــرد آن کمک می‌کند. رنگ ادرار در دوران بارداری به کنترل میزان آب موجود در بدن کمک می‌کند. رنگ زرد آن نشان از کم‌آبی بدن شمهست. اثرات کم‌آبی در بدن به صورت خستگی، گرفتگی عضلانی و عدم هماهنگی بین آن‌ها بروز می‌کند. برای تأمین آب بدن، نوشیدنی‌های شیرین کافی نیست، چون فقط طعم نیکو دارند و انرژی کوتاه‌مدت می‌دهند. هم‌چنین نوشیدن محصولات حاوی کافئین مانند چای و قهوه به کم‌آبی بدن منجر می‌شود. آب آشامیدنی بهترین گزینه برای تأمین آب بدن هست.


خواب و هستآسوده قبل زایمان


بدن شما در دوران بارداری افزایش از متداوم نیاز به خواب و هستآسوده کافی دارد. به هیچ وجه به بدن خود فشار نیاورید و به پیام‌های بدن خود گوش کنید. هر زمانی که احساس نیاز به خواب یا هستآسوده کـــردید، به بدن خود احترام گذاشته و با کمی هستآسوده، خستگی را از بدن خود بیرون کنید و مجدد انرژی بگیرید. خواب کافی به هماهنگی بین اعضا کمک می‌کند.


آمادگی معنوی قبل زایمان


برخی از مادرانی که زایمان طبیعی را تجربه کـــرده‌اند از آن به عنوان تجربه‌ی به انجام گرفتت معنوی خانومدگی خود یاد می‌کنند. با کارکـــردن روی بُعد معنوی خود در دوران بارداری، می‌توانید به درک بهتر این بُعد در هنگام تولد فرخانومدتان کمک کنید. در دوران بارداری با دعا خواندن برای کمک و راهنمایی، خواندن متون معنوی و یا مکالمات معنوی می‌توانید خود را برای دریافت این حکمت الهی و تجربه‌ی زایمان آماده کنید. خواندن دعا و متون الهی به آرامش قلبی شما کمک می‌کند.


آمادگی لازم قبل رفتن به بیمارستان


بهتر هست برای داشتن زایمانی آرام و دور از هسترس از ماه هشتم بارداری همه چیز را برای زایمان آماده کنید، چون در هفته‌های آخر باید در هر زمانی انتظار آغاز علایم زایمان را داشته باشید. همان‌گونه که برای یک سفر پلن‌ریزی می‌کنید و وسایل را آماده کـــرده و جا و مکان را انتخاب می‌کنید، برای زایمان هم نیاز دارید تا همه چیز را از قبل با یک پلن‌ریزی دقیق و حساب‌انجام گرفته آماده کنید تا هیچ‌چیز نتواند این لحظات لذت‌بخش را برای شما با هسترس و تشویش همراه کند.


انتخاب بیمارستان قبل زایمان


به بیمارستان‌های سطح منطقه سر بخانومید و با محیط آن‌ها آشنا شوید. بیمارستانی را انتخاب کنید که از نظر تجهیزات در سطح بالاتر و دارای پرسنل و متخصصان مجرب‌تر باانجام گرفت و با توجه به هزینه‌های زایمان، طرف قرارداد بیمه‌ی شما باانجام گرفت.


در مورد انواع روش‌های زایمان در آن بیمارستان هشدار پیدا کنید تا روش مورد نظر شما را داشته باشند و در صورت عوارض احتمالی دارای بخش مراقبت ویژه‌ی نوزاد بوده یا امکان انتقال به مرکز دیگر را داشته باشند.


سیهست‌های هر بیمارستانی با بیمارستان دیگر متفاوت هست. مثلاً ممکن هست یک بیمارستان اجازه‌ی داشتن ملاقات با همسر در اطاق زایمان را بدهد و بیمارستان دیگر پذیرای هیچ همراهی نباانجام گرفت. حتماً سیهست بیمارستان‌ها را بپرسید و بعد با شرایط خود بسنجید و بعد انتخاب کنید.


ترجیحاً بیمارستان نزدیک‌تر به منزل خود را انتخاب کنید تا در صورت مشاهده‌ی علایم زایمان بتوانید خود را سریع به آن‌جا برسانید. حتماً حداقل یک بار راه منزل تا بیمارستان را با وسیله‌ی شخصی یا آژانس طی کنید تا مدت‌زمان مورد نیاز برای رسیدن به آن‌جا را تخمین بخانومید. یک راه جایگزین برای مواقع ترافیک یا مسدودی راه پیدا کنید. در صورت نیاز به پرونده‌سازی قبلی، هماهنگی‌های لازم را انجام دهید یا لیست مدارک و وسایل مورد نیاز را از بیمارستان بگیرید.


پیدا کـــردن یک مراقب و حامی قبل زایمان


تایمی زایمان طبیعی را برای تولد فرخانومدتان انتخاب می‌کنید، بهتر هست از یک پشتیبان و ارائه‌دهنده‌ی مراقبت هنگام تولد و در طول فرآیند زایمان، مثل مامای همراه کمک بگیرید تا از حضور او در کنار خود آرامش گرفته و در کمال آسودهی از او مشاوره بگیرید. می‌توانید ماما را هنگام تولد کم‌خطر طبیعی و متخصص خانومان را به عنوان جراح برای رسیدگی به عوارض و بارداری‌های پرخطر انتخاب کنید.


ساک وسایل زایمان


ساک زایمان خود را ببندید. می‌توانید از یک ساک جادار یا دو ساک برای چیدن وسایل مورد نیاز هستفاده کنید. لیستی از وسایل مورد نیاز را بنویسید تا چیزی از قلم نیفتد. این وسایل شامل وسایل مورد نیاز قبل و بعد از تولد هست که بخشی از آن مربوط به خودتان و بخشی مربوط به فرخانومدتان هست.


وسایل ساک قبل تولد


شناسنامه، دفترچه‌ی بیمه و هشدارات و پرونده‌ی پزشکی

عینک طبی (اگر از عینک هستفاده می‌کنید و فقط در صورتی که بدون آن دیدتان دچار مشکل می‌شود)

دمپایی و لباس خواب: هر بیمارستان لباس‌های مخصوص زایمان خود را دارد، اما برخی از خانومان ترجیح می‌دهند با خود لباس ببرند. در صورتی که بیمارستان اجازه‌ی هستفاده از لباس شخصی را می‌دهد یک لباس شل، آسوده و با آستین آزاد انتخاب کنید تا مانعی برای گرفتن فشار خون توسط پرستاران نباانجام گرفت. هم‌چنین فکر برگرداندن آن لباس به خانه را نکنید، زیرا ممکن هست کثیف و به دلایل بهداشتی غیر قابل هستفاده شود.

بالش: اگر با بالش بیمارستان آسوده نیستید، بالش مخصوص خود را ببرید.

دوربین: دربرخی از بیمارستان‌ها فیلم‌برداری از تولد ممنوع هست، ولی اگر بیمارستان منتخب شما این اجازه را می‌دهد می‌توانید با خود دوربین ببرید و خاطرات خود و فرخانومدتان را ثبت کنید.

وسایل سرگرم‌کننده: کتاب یا مجله برای خواندن و یا وسیله‌ای برای تماشا یا پخش موسیقی مورد علاقه‌ی خود ببرید، تا با آن‌ها بتوانید سرگرم شوید و حواس خود را پرت کنید تا زمان برایتان زودتر بگذرد.


آماده کـــردن اطاق نوزاد قبل زایمان


هر روز خود را برای خرید وسایل نوزاد خسته نکنید. برای خرید و چیدمان وسایل نوزادتان از دیگران هم کمک بگیرید. اطاق فرخانومدتان را به سلیقه‌ی دل‌خواه بچینید و در چیدمان آن نکات ایمنی را رعایت کنید. توجه داشته باشید هر عروسک و وسیله‌ی گیم برای فرخانومد تازه متولد انجام گرفته‌ی شما معقول نیست، پس در هنگام خرید وسایل به جنس و خطرآفرینی آن دقت کنید. 


وسایل ساک بعد از تولد


پوشاک

نوار بهداشتی

یک لباس تمیز دیگر برای بعد از زایمان

گوشی همراه و شارژر:
(شما یا همسرتان ممکن هست پس از تولد فرخانومدتان بخواهید به خانواده و دوستان این رویداد نیکو را هشدار دهید)

مواد غذایی: آب‌میوه و مایعات نخستین موادی هستند که بعد از زایمان می‌توانید مصرف کنید. در گوشه‌ای از ساک خود تعداد آب‌میوه جا دهید تا زمانی که سایر مواد غذایی برای شما فراهم می‌شود، گرسنه نمانید.

لوازم آرایشی بهداشتی: نوار بهداشتی، مسواک و خمیر دندان، شانه، لوازم آرایش، صابون، شامپو و لوسیون همراه خود داشته باشید. شاید نیاز شود مدت افزایشی در بیمارستان بمانید. بعد از زایمان شاید کمی رنگ‌پریده یا خسته به نظر برسید. با کمی آرایش ملایم خود را آماده‌ی ملاقات همسر و اقوام خود کنید.

سوتین معقول شیردهی: در روزهای نخست بعد زایمان ممکن هست سینه‌ها پرشیر و دردناک شوند. با هستفاده از سوتین‌های معقول شیردهی می‌توانید مانع آویزان و سنگین انجام گرفتن آن‌ها شوید و احساس آسودهی کنید. هم‌چنین برای جلوگیری از خیس انجام گرفتن لباس به علت نشت شیر، می‌توانید از پد سینه هستفاده کنید.

کتابی در مورد مراقبت از نوزاد: بعد از روبرو انجام گرفتن با فرخانومدتان ممکن هست با مسائلی روبرو شوید که هیچ‌تایم به آن‌ها فکر نکـــرده‌اید. با داشتن یک کتاب مراقبت نوزاد می‌توانید پاسخ سؤالات خود را زود پیدا کـــرده و به جای سردرگمی راه صحیح مراقبت از فرخانومدتان را از همان ابتدا در پیش گیرید.

هدیه برای خواهر و برادر بزرگ‌تر: برخی از والدین هدیه‌ی تولد نوزاد جدید را به برادران و خواهران بزرگ می‌دهند و این‌گونه نخستین احساس مثبت به فرخانومد جدید را در آن‌ها به وجود می‌آورند.

دفترچه‌ی یادداشت همراه با یک خودکار یا مداد: پایان سؤالات خود از پرستار و ماما را بنویسید تا در نخستین فرصت بتوانید بپرسید. اگر احتمال می‌دهید توضیحات متخصص یا ماما را فراموش خواهید کـــرد حتماً یادداشت کنید. هم‌چنین می‌توانید خاطرات روز نخست فرخانومدتان را بنویسید.

لباس و کفش معقول برای بازگشت به خانه

صندلی ماشین مخصوص نوزاد
(صندلی مخصوص حمل نوزاد در ماشین را از قبل روی صندلی عقب ماشین به درستی نصب کنید)

لباس معقول بیرون برای نوزاد

جوراب، کلاه و دستکش
(اگر هوا سرد هست)

پتو و بالش نوزاد

از بردن طلا، جواهر، مقدار زیاد پول نقد و اشیای با ارزش دیگر به بیمارستان خودداری کنید.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما