• تاریخ : ۱۶ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : ریپور

صنعت خودرو جهان تاکنون چالش‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته اســت، از موج فراخوان‌ها به‌دلیل نقص فنی گرفـــــته تا پرونده تقلب در اعلام میزان آلایندگی خودروها و حالا هم بحران افت فطریقه. هر بار که هریک از این چالش‌ها به موضوع روز بدل می‌شود، عملکرد مدیران صنعت خودرو زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و دوباره بحث میزان دستمزد آنها به میان می‌آید. این در حالی اســت که بدون بحران و در فضایی فاقد تنش، میزان شفافیت دستمزد مدیران خودروساز جهان می‌تواند به‌عنوان الگویی برگرفـــــته از کشورهای پیشرفـــــته مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه این شفافیت تاوانی دارد و آن افزایش پاسخگویی این مدیران در قبال عملکردشان اســت.

یکی از شفاف‌ترین دستمزدهای مدیران صنعت خودروسازی جهان که البته بالاترین دستمزد جهانی در این حوزه نیز هست، مربوط به مدیرعامل شرکت جنرال موتورز اســت. گر چه ماری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، در ســال گذشته با کاهش دستمزد روبه‌رو شد، با این وجود در میان مدیرعاملان صنعت خودروی جهان، همچنان بیشترین درآمد را دارد.

 140979 289 دستمزد مدیران خودروسازی جهان

به نقل سی‌ان‌ان، بارا که در ســال ۲۰۱۴ نخستین زنی نام گرفـــــت که یک خودروسازی عمده را رهبری می‌کند، در ســال ۲۰۱۶ مبلغ ۶/ ۲۲ میلیون دلار درآمد داشت. این مبلغ نسبت به درآمد او در ســال ۲۰۱۵ با کاهش ۲۱ نسبتی روبه‌رو شده اســت. علت درآمد بالای بارا در ســال ۲۰۱۵ این بود که او و دیگر مدیران ارشد جنرال موتورز پاداش کلانی را به شکل سهام کارکنان دریافت کردند.

 

بدون در نظر گرفـــــتن این پاداش، درآمد بارا در ســال ۲۰۱۶ حدود ۳۰ نسبت افزایش داشته اســت. بدون در نظر گرفـــــتن پاداش ســال ۲۰۱۵، ســال گذشته میلادی نخستین‌باری بود که بارا بیشترین درآمد را در صنعت خودرو کسب کرد. در ســال ۲۰۱۵ مبلغ ۷۵/ ۱ میلیون دلار به‌صورت حقوق، مبلغ ۱۲ میلیون دلار به‌صورت پاداش سهام، مبلغ ۲/ ۱۱ میلیون دلار پاداش به شکل سهام با اختیار معامله، مبلغ ۱/ ۳ میلیون دلار پاداش‌هایی غیر از سهام و مبلغ ۵۹۷ هزار و ۱۱۸ دلار به‌عنوان سایر دریافتی‌ها به بارا پرداخت شد. به این ترتیب مجموع دریافتی بارا در ســال ۲۰۱۵ مبلغ ۶/ ۲۸ میلیون دلار بود.

 

140980 195 دستمزد مدیران خودروسازی جهان 

دستمزد مارک فیلدز، مدیرعامل فورد موتور، در ســال ۲۰۱۶ با افزایش ۱۹نسبتی روبه‌رو شد و به ۱/ ۲۲ میلیون دلار رسید که اندکی کمتر از درآمد بارا اســت. در ســال ۲۰۱۵ فیلدز مبلغ ۷۵/ ۱ میلیون دلار به‌عنوان حقوق، مبلغ ۱/ ۱۲ میلیون دلار به‌عنوان پاداش سهام، مبلغ ۵/ ۳ میلیون دلار به‌عنوان پاداش‌هایی غیر از سهام و مبلغ ۳۷۰ هزار و ۴۵۱ دلار به‌عنوان سایر دریافتی‌ها، دریافت کرد. کل دریافتی‌های فیلدز در ســال ۲۰۱۵ مبلغ ۶/ ۱۸ میلیون دلار بود. البته فیلدز چندی پیش به‌دلیل ناتوانی در پیشبرد اهداف فورد موتور از سمت خود برکنار شد.

 

مارک فیلدز در شرایطی از سمت مدیریت شرکت فورد برکنار شد که تنها سه ســال بود در این سمت فعالیت می‌کرد. او نتوانست سرمایه‌گذاران و حتی هیات‌مدیره شرکت را قانع کند که سرعت شرکت در تولید و توسعه خودروهای آینده از جمله خودروهای خودران برقی مجهز به باتری کافی اســت. واقعیت این اســت که کهنه‌کاران صنعت خودرو همچون شرکت‌های فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن دیگر تنها تعیین‌کنندگان روندهای این صنعت نیستند. برکناری مدیر فورد، دومین خودروساز بزرگ آمریکا به لحاظ میزان تولید پس از جنرال موتورز، منتصــویر‌کننده چالش‌هایی اســت که پیش‌روی آن دسته از مدیرانی اســت که نتوانسته‌اند خود را با روند سریع تحولات منطبق سازند.

140981 220 دستمزد مدیران خودروسازی جهان 

سرجو مارکیونه، مدیرعامل فیات‌کرایسلر، در ســال ۲۰۱۶ مبلغ ۹/ ۹ میلیون یورو درآمد داشت که با نرخ فعلی دلار حدود ۶/ ۱۰ میلیون دلار می‌شود. مارکیونه در ســال ۲۰۱۵ مبلغ ۴ میلیون دلار به‌عنوان حقوق، مبلغ ۸۵/ ۶ میلیون دلار به‌عنوان پاداش و مبلغ ۷/ ۶۲ میلیون دلار به‌عنوان پاداش سهام دریافت کرد. به این ترتیب کل دریافتی او در ســال ۲۰۱۵ مبلغ ۶/ ۷۳ میلیون دلار بود. ماتیاس مولر، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس‌واگن، مبلغ ۳/ ۷ میلیون یورو یا ۷/ ۷ میلیون دلار دستمزد دریافت کرد. فولکس‌واگن که همچنان با رسوایی تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده دست به گریبان اســت، ســال گذشته موفق شد با پیشی گرفـــــتن از تویوتا به بزرگ‌ترین خودروساز جهان تبدیل شود.

 

در پی رسوایی فولکس‌واگن، این خودروساز آلمانی تصمیم گرفـــــت به‌منظور کاهش هزینه‌ها برای دستمزد مدیران این شرکت سقف تعیین و بسته پرداختی ســالانه مدیرعامل را به ۱۰ میلیون یورو یا ۷/ ۱۰ میلیون دلار محدود کند. براساس این برنامه اعضای هیات‌مدیره ســالانه مبلغی کمتر از ۱۰ میلیون یورو دریافت می‌کنند.

 

این برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده اســت که مدیران حقوق ثابت بیشتری دریافت می‌کنند، اما دریافتی‌های متغیر آنها کمتر خواهد بود. براساس این برنامه، مدیران می‌توانند در سهام فولکس‌واگن سرمایه‌گذاری کنند اما باید سهام خود را برای چندین ســال نگه دارند. این برنامه در شرایطی تدوین شد که فولکس‌واگن به‌دلیل دستمزد بالای مدیران به شدت مورد انتقاد قرار گرفـــــته بود. مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی فولکس‌واگن، پردرآمدترین مدیر خودرویی آلمان بود. او در ســال ۲۰۱۴ حدود ۱۶ میلیون یورو دریافت کرد. گرچه در ســال ۲۰۱۵ درآمد او تقریبا نصف شد،

 

اما با توجه به کاهش شدید ارزش سهام فولکس‌واگن درپی رسوایی این شرکت، بازهم حقوق بالایی دریافت کرد.در شرایطی که دستمزد مدیران خودرویی آمریکایی و اروپایی تا این حد شفاف اســت، در آسیا دریافتی مدیران شرکت‌های خودروساز معمولا به‌طور رسمی و علنی اعلام نمی‌شود. این عدم شفافیت هم موجب بدبینی افکار عمومی می‌شود و هم میزان پاسخگویی مدیران را در برابر مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال در اکثر موارد میزان دریافتی‌های مدیران خودرویی ژاپن که معمولا کمتر از همتایان آمریکایی و اروپایی خود دستمزد دریافت می‌کنند، به‌طور رسمی منتشر نمی‌شود.

140982 620 دستمزد مدیران خودروسازی جهان 

کم‌درآمدترین مدیرعامل صنعت خودروی جهان اما ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اســت. جدیدترین آماری که تسلا از دستمزد مدیران خود منتشر کرده مربوط به ســال ۲۰۱۵ اســت. ماسک در ســال ۲۰۱۵ مبلغ ۳۷ هزار و ۵۸۴ دلار دریافت کرد. براساس گزارش شرکت تسلا، ماسک خود اعلام کرده اســت تمایلی به دریافت حقوق از این شرکت ندارد، اما به‌منظور محاسبه مالیات بر درآمد، این میزان حقوق براساس حداقل دستمزد در ایالت کالیفرنیا برای او تعیین شده اســت. ماسک علاوه‌بر تسلا، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت اسپیس‌اکس هم هست. ماسک مالک ۶/ ۳۳ میلیون سهم از سهام تسلا به ارزش حدود ۱۰ میلیارد دلار اســت و به همین دلیل ثروتمندترین مدیر خودرویی جهان محسوب می‌شود.

 

140983 750 دستمزد مدیران خودروسازی جهان 

از دیگر مدیرعاملان پردرآمد صنعت خودروی جهان، کارلوس گوسن مدیرعامل رنو-نیسان اســت. نیسان موتور اعلام کرده اســت در ســال مالی منتهی به ماه مارس، مبلغ ۰۹۸/ ۱ میلیارد ین یا ۸۱/ ۹ میلیون دلار به گوسن دستمزد داده اســت که نسبت به ســال گذشته ۵/ ۲ نسبت افزایش یافته اســت. گوسن در ســال گذشته مبلغ ۰۶/ ۷ میلیون یورو یا ۸۹/ ۷ میلیون دلار به‌عنوان مدیرعامل رنو دریافت کرد. گوسن در پایان ماه مارس از سمت مدیرعاملی رنو اســتعفا کرد، اما همچنان رئیس هیات‌مدیره این شرکت اســت. او همچنین به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره رنو و رئیس هیات‌مدیره میتسوبیشی، دستمزدهای جداگانه‌ای دریافت می‌کند.

داغترین اخبار و رویداد های ایـــران و خارج
این مطلب در این ساعت از سایت توما در بخش خبری ارســال گردیده اســت
این بخش شامل خبر های ورزشی نیز میباشد
میتوانید خبر فوق را به اشراک بگذارید

نوشته دستمزد مدیران خودروسازی جهان اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما