• تاریخ : ۲۹ام خرداد ۱۳۹۶
  • موضوع : مجله



حجت الاسلام علیرضا پناهیان هستاد دانشگاه و پژوهشگر عصر دیروز-دوشنبه ۵ مهر ماه- در سومین روز برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اشاره به این که فرصت های زیادی برای پرداختن به هنر انقلابی در کشورمان وجود دارد، گفت: در جمهوری اسلامی ایران اگر هنرمند هنر خلاقانه و انقلابی داشته و ارزش ها را پیگیری کند، با مانعی رو به رو نخواهد انجام گرفت. در تولید یک اثر انقلابی نیاز هست انسان خون دل بخورد. اهالی هنر اگر بخواهند کار انقلابی کنند در ابتدا باید خون دل بخورند و این خود دل خوردن اتفاقا موجب می شود یاران خالص تری برای این دنبال گرد هم آیند.


 


وی افزود: امروزه فرصت های ناحیه بطلان باطل و رویش های حق را تایید می کند. دلیلکه پیش از این با جمع محدودی از بسیجیان برخوردار از فرهنگ مقاومت مواجه بودیم. اما حالا شمارشان به ده ها فرهنگ مقاومت در ناحیه رسیده هست. امروزه فرصت فعالیت فرهنگی و  ارزشی برای صدها هنرمند مثل شهید آوینی وجود دارد. اما آوینی ها کجا هستند؟! باید به نفع زیبایی حجاب فیلم ساخت/ هیچ ایده جذابی کم فروش نیست


 


این هستاد دانشگاه با اشاره به این که بزرگترین همایش تاریخی به نام اربعین یک فرصت پیش روی مهست، ادامه داد: تجمع زیاد از ۲۰ میلیون نفر در کنار مزار یک حماسه ساز تاریخی فرصتی هست که جز بی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و پایان نهادهای ضد انقلابی در سراسر دنیا نمی توانند مانعی برای خلق اثر هنری درباره آن باشند. در واقع بی هنری ما هست که باعث از بین رفتن این فرصت می شود. در حالی که حق متداوم تازه هست و می توان حرف هایی نو درباره آن زد.


 


وی با اشاره به کپی برداری و تکراری بودن فیلم های ضد انقلابی و ضد دینی در شرایط کنونی بیان کـــرد: برای ساخت فیلم های انقلابی و ارزشی سوژه های نابی وجود دارد که بتوان درباره آن فیلم ساخت. باید در جلسات گفتمان انقلاب اسلامی از فرصت ها، ایده ها و امکانات اجرایی آن افزایش حرف زد و می توان میلیاردها مخاطب جهانی برای این نقل کرد ها پیدا کـــرد. 


 


پناهیان عنوان کـــرد: اگر بسیج اتاق فکری برای خلق آثار انقلابی تشکیل نمی دهد، بنابراین چه دنبالی را دنبال می کند؟! دلیل این نهاد صرفا ماموریت خود را به ماموریت های خیابانی محدود کـــرده هست؟! فیلمسازی به نفع بی حجابی و برهنگی، ایده نو و خلاقانه نیست. بلکه به نفع زیبایی حجاب باید فیلم ساخت. هیچ ایده جذابی کم فروش نخواهد بود و هیچ ایده پرفروشی بدون سرمایه و حمایت نخواهد ماند. باید برای هستفاده از فرصت ها ذیل گفتمان انقلاب اسلامی هستفاده کـــرد. اما شان گفتمان عالی انقلاب اسلامی نباید در حد انتقاد از آثار سخیف پایین آورده شود.


 


وی با بیان این که تعداد فرصت ها در جامعه از تهدیدها افزایش هست، ادامه داد: فرصت ها زیاد هستند. اما سوال اینجهست که چه کسانی باید از این فرصت ها هستفاده کنند؟! آیا نیروهای انقلابی موظف به این امر هستند؟! و دلیل ما تایم خود را صرف بهره برداری از فرصت ها نمی کنیم؟! اگر فضای گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگی تغییر کـــرد و جلساتی ترتیب داده انجام گرفت که نه با رویکـــرد انتقادی بلکه رویکـــرد ایجابی برای بهره برداری از فرصت ها فضایی فراهم کند، می توان به دستاوردهای نیکوی رسید.


 


این پژوهشگر همچنین خاطر نشان کـــرد: دفاع از انقلاب اسلامی کاری عقلانی و جذاب هست و جذابیت آن به عبور از فرهنگ منحط و خسته کننده غرب برمی گردد. گفتمان انقلاب اسلامی، بیانی نو و نقل کردی شیرین برای هنرمندان هست و آن ها را در تولید اثر هنری یاری خواهد کـــرد. حرف زیبا بر تکنیک هم تاثیرگذار هست. یقینا شهید آوینی با الهام از فضای جبهه و زیبایی های دفاع مقدس به آثار خلاقانه دست می زد. ما این ظرفیت را در جامعه مان داریم. یک زمانی این نقل کرد امام خمینی(ره) که دو ملت ایران و عراق بعد از جنگ در کنار عتبات عالیات با یکدیگر برادر خواهند بود، قابل پیش بینی نبود. اما حالا در اربعین این پیش بینی لمس می شود و به یک واقعیت تبدیل انجام گرفته هست.


 


وی با اشاره به این که سینمای ایران را رصد می کند، گفت: من هر روز سینما را رصد می کنم و مطمئنم مانعی برای مطرح کـــردن حرف‌های تازه در سینما نیست. بلکه ما باید برای تولید آثار ناب با رویکـــرد ایجابی شرایط را فراهم کنیم.


 


بخش دوم این جلسه به پرسش و پاسخ حاضران اختصاص یافت. پناهیان در پاسخ به این که چه منابع قابل اعتماد و موثقی برای بهره برداری از گفتمان انقلاب اسلامی توسط هنرمندان وجود دارد، گفت:یک هنرمند انقلابی باید خود نقل کردان حکیمانه درباره دین را تشخیص دهد. من به معرفی منبع در این زمینه معتقد نیستم. اما به نظرم باید سرفصل هایی برای اندیشیدن و معرفی منابع حکمت آن هم نه صرفا برای هنرمند، بلکه در اختیار پایانی افراد بشر قرار داد. هنرمند باید بر تعداد موضوع مسلط باانجام گرفت. نخست انسان شناسی اسلامی را بشناسد و علمای زیادی هم درباره انسان کتاب های ارزشمندی نوشته اند. همچنین او در مرحله بعدی باید از سنت های حاکم بر هستی و جوامع بشری آگاه باانجام گرفت. برای مثال در کنار حوادث تلخ، اتفاقات شیرین را در یک فیلم یا دهستان رقم بخانومد و از منابع دینی و بیانات پژوهشگران دین کمک بگیرد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما