• تاریخ : ۱۵ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : ریپور

قانون ۲۰/۲۰/۲۰ یک راه ارزان، سریع و آسان برای سنجش میزان ماندگاری یک اســتارتاپ اســت و مشخص می‌کند که عمر آن زودگذر اســت یا تقاضای خوبی دارد و شانس آن زیاد اســت.

اســتارتاپ‌ها معمولا قبل از اینکه مسیر موفقیت را طی کنند، چند بار از نو متولد می‌شوند و این کار هزینه‌ی زیادی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. بنابراین پیش از انجام این کار بررسی میزان تقاضا برای دوام اســتارتاپ یک امر ضروری اســت. هم شرکت‌های بزرگ و هم شرکت‌های کوچک از منابع و داده‌های خود برای تحقیق در این زمینه اســتفاده می‌کنند؛ اما با این حال ۸۵ نسبت محصولات جدید و ۹۵ نسبت اســتارتاپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند. زمانی که تقاضا برای اســتارتاپ شما زیاد باشد، نه‌تنها احتمال شکست خوردن را پایین می‌آورد، بلکه این موضوع به اســتارتاپ کمک می‌کند که راحت‌تر روبه‌جلو حرکت کند و از همه حیاتی‌تر اینکه روی سرمایه‌گذارها تأثیر مثبت می‌گذارد و درنتیجه تمایل آن‌ها به سرمایه‌گذاری بیشتر نیز بالا می‌رود. تقاضای بالا برای دوام یک اســتارتاپ، انگیزه و انرژی جدیدی به اعضای تیم شما می‌دهد و مشتری‌های را راضی می‌کند که دست کم یک‌ بار محصولات شما را امتحان کنند.

68cd4964 7744 4217 a4f2 cce39f73843b اســتفاده از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ برای سنجش محبوبیت اســتارتاپ

برای بررسی میزان تقاضا سؤال‌های اشتباه نپرسید

بعد از تقریبا دو دهه بررسی و شناسایی میزان موفقیت، مشخص شده اســت که بسیاری از مردم برای بررسی میزان تقاضای اســتارتاپ خود سؤال‌های اشتباه را به طریقه اشتباه مطرح می‌کنند. اغلب مردم پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند که مانند مسابقه‌ی لاتاری هستند و شخصی برنده می‌شود که بتواند تمام شماره‌ها را به‌درستی حدس بزند که البته کار سختی اســت و انجام آن تقریبا محال اســت. به همین دلیل باید سؤال‌هایی را مطرح کنند که پاسخ آن‌ها به‌صورت نسبتی بیان شود تا تصمیم‌گیری‌ها راحت‌تر باشند. همچنین پرسش‌هایی خود را باید بیشتر به شکل «برای انجام این کار چه چیزهایی نیاز اســت؟» مطرح کنید تا اینکه بپرسید: «اگر این کار انجام شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

از قانون سریع و ارزان ۲۰/۲۰/۲۰ اســتفاده کنید

یک قانون ساده‌ وجود دارد که با یک حساب و کتاب سرانگشتی بررسی می‌کند آیا ایده‌ی شما برای نوآوری و راه‌‌اندازی اســتارتاپ مناسب اســت یا خیر. این قانون که ۲۰/۲۰/۲۰ نام دارد، به شکل زیر عمل می‌کند:

  • برای اینکه ۲۰ نسبت جمعیت از این ایده اســتقبال کنند چه کاری باید انجام شود؟
  • آیا این ایده تا ۲۰ ســال آینده جای پیشرفـــــت دارد؟
  • آیا این ایده در ۲۰ شهر برتر دنیا بازار رو به ‌رشدتری دارد؟

    f26c2c23 d20e 4455 a167 b4a642123ebd اســتفاده از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ برای سنجش محبوبیت اســتارتاپ

مثال: Nerds Lucha Grande

شرکت نستله قبل از ارائه‌ی محصول جدید خود از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ برای ساختن یک تصور کلی در مورد آن اســتفاده کرد. این قانون معمولا در بازه‌ی زمانی ۳ تا ۴ ماه بررسی می‌شود؛ اما شرکت نستله در عرض ۳ هفته آن را اجرا کرد و ۹ ماه بعد محصولی که عرضه‌ی آن معمولا ۲ ســال می‌کشد، وارد بازار کرد. آن‌ها از نام خوبی (Nerds) برای محصول جدید خود اســتفاده کردند که به‌خوبی در میان مردم شناخته شده بود و توانست فطریقه خیلی خوبی داشته باشد. دانیلا سیمپسون، مدیر بازاریابی و اعضای تیمش بعد از بررسی بازار متوجه شدند که اسپانیایی‌تبارها علاقه‌ی زیادی به محصولاتی شبیه به Nerds دارند و آب‌نبات‌های میوه‌ای به این شکل را بیشتر از شکلات دوست دارند. آن‌ها همچنین متوجه شدند که هیچ برند لاتینی تابه‌حال این‌چنین محصولی تولید نکرده اســت. اما آیا موضوع می‌توانست دلیل خوبی برای موفقیت یک محصول باشد؟ طبق قانون ۲۰/۲۰/۲۰ این موضوع برای آن‌ها واضح بود که اسپانیایی‌تبارها امروزه تنها ۱۸ نسبت جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند؛ اما تعداد آن‌ها رو به افزایش اســت. آن‌ها همچنین می‌دانستند که برندهای زیادی در میان مردم لاتین وجود دارند که بیش از ۲۰ ســال اســت با موفقیت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. به‌عنوان مثال ترتیلا یا نان ذرتی مکزیکی جایگزین نان سفید شده اســت و سس ســالسا جای کچاپ را گرفـــــته اســت. آن‌ها همچنین مشاهده کردند که در ۲۰ شهر برتر آمریکا مردم لاتین بیش از نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند که این مقدار درواقع ۴۵ نسبت از تولید ناخالص ملی آمریکا را شامل می‌شود.

بنابراین دانیلا و اعضای تیمش به این نتیجه رسیدند که این محصول از موقعیت خوبی در بازار برخوردار خواهد شد. در کنفرانس شیرینی و اسنک ســال ۲۰۱۷ که بزرگ‌ترین گردهمایی صنعت شکلات و شیرینی در آمریکا اســت، این برند توانست جایزه‌ی بهترین محصول از نظر نوآوری را برنده شود. این محصول توسط خرده‌فطریقهان و از میان بیش از ۳۰۰ محصول انتخاب شد.

444837ac 4f26 4353 a6e7 25af358818a7 اســتفاده از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ برای سنجش محبوبیت اســتارتاپ

به دنبال موضوعات محبوب ۲۰/۲۰/۲۰ در اطرافتان باشید

ممکن اســت بعضی از مردم در مورد داســتان شرکت نستله بگویند که اهمیت اسپانیایی‌تبارها در بازاریابی موضوع جدیدی نیست. نکته‌ی اصلی هم دقیقا همین اســت که اگر محصولی صد نسبت جدید باشد، نمی‌تواند از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ پیروی کند و محصولاتی که جدید نیستند احتمالا هنوز مسیر موفقیت را کامل طی نکرده‌اند و این یعنی آن صنعت شانس زیادی برای رشد دارد.

این قانون را می‌توان به‌راحتی در همه‌ی صنایع در نظر گرفـــــت. به‌عنوان مثال زمانی که Netflix در ســال ۲۰۱۱ در پایین‌ترین وضعیت خود قرار داشت برخی کارشناسان معتقد بودند که ســال‌های طلایی آن در آینده‌ای نزدیک از راه خواهند رسید؛ زیرا معتقد بودند که ترند شدن یک محصول یک فرآیند ۲۰ ســاله اســت. AirBnb، Blue Apron، iTunes و Lyft از جمله مثال‌های دیگری هستند که چندین ســال اســت به رشد خود ادامه می‌دهند. برای اینکه موضوع را بهتر متوجه شوید، بهتر اســت مسئله را این‌گونه مطرح کنیم: فرض کنید سن فرزندانتان در حال حاضر بسیار کم اســت و سپس از خودتان بپرسید زمانی که آن‌ها بزرگ شدند چه کارهایی را  جایگزین کارهای فعلی می‌کنند؟ و انجام دادن چه کارهایی تا آن زمان کاملا از بین خواهد رفـــــت؟ به‌عنوان مثال می‌توان گفت دستگاه‌های قهوه‌ساز تا آن زمان بسیار پیشرفـــــت می‌کند و آن‌ها دیگر نیازی به این ندارند که قهوه‌ی خود را با طریقه‌های سنتی درست کنند. یا اینکه به لطف Netflix می‌توانند برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه‌ی خود را به‌راحتی مشاهده کنند. به‌احتمال زیاد رانندگی کردن تا آن زمان منسوخ می‌شود و دیگری به ماشین‌های امروزی احتیاج نخواهند داشت. بنابراین قانون ۲۰/۲۰/۲۰ یک راه عالی برای بررسی موضوعات محبوب و سنجش احتمال موفقیت آن‌ها به‌حساب می‌آید.

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته اســتفاده از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ برای سنجش محبوبیت اســتارتاپ اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما