• تاریخ : ۱ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : ریپور

انرژی پاک در حال همه‌گیر شدن اســت و اســتارتاپ‌های زیادی در رابطه با این موضوع راه‌اندازی شده‌اند؛ اما یک اســتارتاپ از ایده‌ی خلاقانه‌ای برای تبلیغات خود اســتفاده کرده اســت.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس، یکی از حامیان انرژی پاک و تجدیدپذیر اســت و پیش‌بینی می‌کند که در ۲۰ ســال آینده انرژی خورشیدی بیش از ۵۰ نسبت برق آمریکا را تأمین خواهد کرد و تا ســال ۲۰۵۰، تقریبا همه‌ی نیروگاه‌های آمریکا تعطیل یا جایگزین خواهند شد. این پیشرفـــــت‌های سریع در تکنولوژی و افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و تلاش برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوا، ارائه‌دهندگان خدمات رفاهی (مانند برق و انرژی) را مجبور کرده اســت که این تغییرات را بپذیرند. بنابراین ایجاد یک مدل کسب‌و‌کار جدید که بتواند شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رفاهی را از نظر مالی ثابت نگه دارد، تبدیل به یک موضوع حیاتی برای تأمین امنیت منابع انرژی قابل اعتماد در آینده شده اســت.

شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رفاهی بر اساس میزان تقاضا و برای مدت زمان زیادی انرژی تولید کرده‌اند و اکنون یک فرصت بسیار بزرگ برای آن‌ها فراهم شده اســت تا به پیشگامان تولید این نوع انرژی تبدیل شوند. با این حال اســتفاده کردن از این فرصت به این معنا اســت که شرکت‌هایی که بر اساس میزان اســتفاده‌ی مردم درآمد داشتند، از این به بعد باید به مردم خدمات بفطریقهند؛ و این موضوع نیازمند ایجاد تغییرات اساسی در چشم‌اندازها و رویکردهای یک شرکت اســت. با قرار گرفـــــتن خدمات رفاهی به‌عنوان یک پلت‌فرم، این صنعت تبدیل به یک بازار معاملاتی می‌شود و در چنین شرکت‌هایی، خدمات خاص بر اساس تقاضای مشتری‌ها یا بر اساس فعالیت‌ها ارائه خواهد شد.

شرکت Simple Energy در ســال ۲۰۱۱ بنیان‌گذاری شد. این شرکت یک پلت‌فرم B2B و B2C اســت که از علم مکانیک بازی‌های اجتماعی برای ارائه‌ی راه‌حل‌های دیجیتال و تأمین بازار شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رفاهی اســتفاده می‌کند. B2B به معنای معاملات تجاری بین تولیدکنندگان و شرکت‌ها اســت و B2C به معنای معاملات تجاری بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اســت.

این شرکت به‌عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات باکیفیت و ارتقاء‌دهنده سطح کیفی زندگی مردم شناخته می‌شود. سیمپل انرژی با ارائه‌ی نرم‌افزارهای مبتنی بر داده و سبک زندگی مصرف‌کنندگان، امکان مشاهده و نظارت مقدار انرژی مصرفی را به‌صورت بلادرنگ برای کاربران مهیا می‌کند. انرژی ساده مانند یک رابط سوم عمل می‌کند و شرکت‌های خدمات رفاهی را مجبور می‌کند که ساختار کسب‌و‌کار خود را بهبود دهند و خدمات کارآمدتری به مشتری‌های خود عرضه کنند. بودجه‌ی شرکت Simple Energy تا به امروز تا ۸.۹ میلیون دلار افزایش پیدا کرده اســت. این اســتارتاپ توانست در ســال ۲۰۱۴ مبلغ ۶ میلیون دلار بودجه از طرف سرمایه‌گذاران دریافت کند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی توما، مصاحبه با بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، یوآو لوری، و هدف او از تأسیس اســتارتاپ و نقش تکنولوژی بر تولید انرژی پاک را می‌خوانید.

20ba83f5 18db 492d 8a69 1fb680cc523f اســتارتاپی که از بازی برای تبلیغات انرژی پاک اســتفاده می‌کند

ایده‌ی راه‌اندازی اســتارتاپ Simple Energy چگونه به ذهنتان خطور کرد و چه چیزی الهام‌بخش اســتفاده از این فرصت بود؟

یوآو لوری: چیزی که ما خیلی زود متوجه آن شدیم این بود که ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی قطع شده اســت. اگر از مردم بپرسید برق از کجا تأمین می‌شو،د اکثر آن‌ها در جواب خواهند گفت از دیوارها! از طرفی وقتی با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رفاهی صحبت می‌کردیم، متوجه شدیم که آن‌ها فقط به مسائل فنی توجه می‌کنند و هیچ ‌موقع تعداد انسان‌هایی را که برای آن‌ها خدمات ارائه می‌دهند، در نظر نمی‌گیرند. این صنعت یکی از بزرگ‌ترین صنایع جهان اســت که اثرات زیست محیطی فوق‌العاده زیادی دارد؛ اما تهیه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان آن هیچ شناختی از یکدیگر ندارند. ما در تلاش هستیم که این شرایط را تغییر دهیم؛ زیرا این صنعت نیاز بسیار شدیدی به تعامل و درگیر شدن با مصرف‌کنندگان دارد.

هنگام راه‌اندازی این کسب‌و‌کار و ساختن شرکتتان با چه چالش‌هایی روبه‌رو شدید؟

یوآو لوری: ما به‌عنوان یک شرکت بهره‌وری انرژی رفـــــتاری و به‌عنوان رقیب شرکت Opower وارد بازار شدیم. آن‌ها ۶۵ میلیون دلار و ۵۰ تا ۶۰ نفر کارمند داشتند. درحالی‌که ما ۲ نفر بودیم و تنها سرمایه‌مان برنامه‌ی PowerPoint بود. ما می‌دانستیم که روی لبه‌ی بازار قرار داریم و باید بر موارد منحصربه‌فردی تمرکز می‌کردیم که در انجام دادنشان خوب هستیم. یعنی باید یک تجربه‌ی خاص و زیبا برای مصرف‌کنندگان به وجود می‌آوردیم که به سمت صرفه‌جویی در انرژی و اســتفاده‌ی کارآمد از آن‌ها هدایت شوند. شرکت Opower از پیام‌های رفـــــتاری برای تبلیغات خود اســتفاده می‌کرد. ما یک قدم فراتر از این موضوع رفـــــتیم و به مشتری‌ها انگیزه‌ی لازم برای عمل کردن دادیم.

یکی دیگر از چالش‌هایی که ما با آن درگیر بودیم، عبور از مراحل اداری و قانونی بود که ما را به سمت هدفمان هدایت می‌کرد؛ اما هیچ ارتباطی با درگیر کردن مصرف‌کنندگان در این صنعت نداشت. ما متوجه یک نقطه‌ی اتصال میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شدیم و از داده‌های کاربران برای ایجاد یک ارتباط دوطرفه اســتفاده کردیم.

90d4cb23 bbde 4272 8187 4cff0063b6d5 اســتارتاپی که از بازی برای تبلیغات انرژی پاک اســتفاده می‌کند

در مورد نقش علم مکانیک بازی‌های اجتماعی در این راه و اســتراتژی اســتفاده از این طریقه برایمان توضیح دهید.

یوآو لوری: ما درگیر شدن مردم با نرم‌افزارها را ملاک قرار می‌دهیم و از نکات لازم در طراحی بازی‌ها برای ساخت یک تجربه‌ی کاربری خوب اســتفاده می‌کنیم. یکی از مفاهیم طراحی بازی ما «داربست» اســت. ما در این بازی نحوه‌ی انجام دادن کار را به کاربران آموزش می‌دهیم و سختی آن را در مراحل بالاتر افزایش می‌دهیم. به‌عنوان مثال مرحله‌ی پانزدهم این بازی بسیار چالش‌برانگیز اســت و اگر ما این سختی‌ها را در همان مراحل اولیه اعمال کنیم، مطمئنا کاربر این بازی را کنار خواهد گذاشت. این بازی به‌گونه‌ای طراحی شده اســت که مرحله‌ به مرحله، موارد جدیدی به کاربر آموزش می‌دهد. درواقع این بازی ابزاری برای آموزش دادن اســت و به آن‌ها یاد می‌دهد که چگونه باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند و این طریقه‌ها، پیغام را به آن‌ها منتقل می‌کنند. ما همچنین به آن‌ها می‌گوییم که دوستان و اشخاصی که در اطراف آن‌ها زندگی می‌کنند، چه محصولاتی خریداری کرده‌اند. اشاره کردن به این موضوع که همه‌ی افرادی که در محله‌ی شما زندگی می‌کنند این کار را انجام داده‌اند، انگیزه‌ی خوبی برای انجام این کار به آن‌ها می‌دهد.

شرکت شما چگونه از داده‌های انسانی برای ارائه‌ی تجارب واقعی و الهام به مصرف‌کنندگان اســتفاده می‌کند؟

یوآو لوری: ما از داده‌های انرژی، فرضیات قبلی، داده‌های ناشی از تعامل کاربران و داده‌های تأثیر انرژی اســتفاده می‌کنیم. ما داده‌های مصرف انرژی مردم را می‌گیریم و با داده‌های جمع‌آوری شده از منازل مسکونی و دیگر مصرف‌کنندگان ترکیب می‌کنیم و به یک مقایسه‌ی پایه‌ای در مورد چگونگی مصرف و ذخیره‌ی انرژی توسط مردم دسترسی پیدا می‌کنیم. زمانی که مردم با بازار ما وارد تعامل می‌شوند، ما از داده‌هایی که در اختیار داریم اســتفاده می‌کنیم و به آن‌ها پیشنهاد خرید می‌دهیم. ما می‌دانیم مردم از چه محصولاتی بیشتر اســتفاده می‌کنند و چه پیام‌هایی را باز می‌کنند؛ بنابراین این اطلاعات را برای هر مصرف‌کننده شخصی‌سازی و برایشان ارســال می‌کنیم. همچنین از همه حیاتی‌تر اینکه به آن‌ها می‌گوییم محصولات ما چه تأثیری بر خانه‌ی آن‌ها خواهند گذاشت. ما می‌دانیم که آن‌ها دنبال چه محصولاتی هستند و با توجه به این موضوع، پیشنهادی به آن‌ها می‌دهیم که نتوانند رد کنند. همچنین این پیشنهادها معمولا طوری هستند که بعد از مدتی سرمایه‌ی مصرف‌کننده به خودش بر خواهد گشت؛ بنابراین برای خرید کردن به فطریقهگاه دیگری مراجعه نخواهند کرد.

0f6c600b 8676 424c 9bf1 2ccb7090d20a اســتارتاپی که از بازی برای تبلیغات انرژی پاک اســتفاده می‌کند

شما در حال حاضر چه روندی را رو به رشد می‌بینید و مصرف‌کنندگان چگونه باید در مصرف و ذخیره‌ی انرژی تجدید نظر کنند؟

یوآو لوری: در حال حاضر روندهای بزرگی در حال شکل‌گیری هستند. از جمله حیاتی‌ترین آن‌ها می‌توان به ترموستات‌های هوشمند و کنترل‌های دینامیک اشاره کرد. مردم ترجیح می‌دهند که از ترموستات‌های وای‌فای برای تنظیم سرما و گرمای منزل خود اســتفاده کنند و دوست ندارند زمانی که مشغول اســتراحت هستند، برای انجام این کار از اتاق خارج شوند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد که انرژی مصرفی خود را از راه دور مدیریت کنند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

دومین روند در حال شکل‌گیری، اســتفاده از انرژی خورشیدی اســت. این صنعت به‌اندازه‌ای پیشرفـــــت کرده که امروزه اســتفاده از این انرژی در اختیار عموم قرار گرفـــــته اســت. حیاتی نیست سقف خانه‌ی شما چه شکل و ابعادی داشته باشد. شما می‌توانید با هر بودجه‌ای که دارید از این خدمات بهره‌مند شوید.

سومین فرصت بزرگ در این صنعت وسائل حمل‌و‌نقل الکترونیکی اســت. من فکر می‌کنم  این موضوع روند تحول بسیار بزرگی در صنعت برق ایجاد خواهد کرد. با گسترش این تکنولوژی مردم می‌توانند در ازای پرداخت مبلغ کمی ماشین‌های خودشان را شارژ کنند و به محل کار خود رفـــــت‌و‌آمد داشته باشند. همچنین نرخ‌های ویژه‌ای برای اســتفاده از این خدمات و شارژ کردن ماشین‌ها در شب ارائه شده اســت.

Simple Energy به‌عنوان یک رابط سوم با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رفاهی فعالیت ‌می‌کند. مدل کسب‌و‌کار خودتان را توضیح دهید و بگویید شرکت‌ها از همکاری با شما چه سودی می‌برند؟

یوآو لوری: سوال خوبی پرسیدی. شرکت ما یک شرکت B2B و B2C اســت. ما با خدمات رفاهی کار می‌کنیم و راه‌حل‌هایی را که به زیبایی طراحی شده‌اند، به مشتری‌های آن‌ها تحویل می‌دهیم تا از راه‌های عاقلانه برای مصرف انرژی اســتفاده کنند. این موضوع به نفع شرکت‌ها اســت؛ زیرا آن‌ها نیز به دنبال راه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند. بنابراین از رویکردها و مدل‌هایی که ما عرضه می‌کنیم اســتقبال و به مشتری‌های خود عرضه می‌کنند. اکثر مردم خدماتی را که این شرکت‌ها عرضه می‌کنند، دوست ندارد؛ بنابراین ما سعی می‌کنیم پیشنهاد ویژه‌ای به خدمات آن‌ها اضافه کنیم و درنتیجه همکاری خوبی با هم داریم.

f1ab9646 f51d 41ba a6dd 749473787af0 اســتارتاپی که از بازی برای تبلیغات انرژی پاک اســتفاده می‌کند

شرکت شما بر چه معیارهای کلیدی تمرکز می‌کند و چه معیارهایی را معمولا نادیده می‌گیرد؟

یوآو لوری: ما بر مقدار کیلووات انرژی مصرفی در ساعت و کاهش ظرفیت کیلووات انرژی‌ تمرکز می‌کنیم. این ۲ موضوع جریان کاری ما را هدایت می‌کنند؛ زیرا مربوط به محیط زیست هستند. ما همچنین معیارهای دیگری مانند فاکتور K را اندازه می‌گیریم که امروزه این معیار در شرکت‌های کمی مورد اســتفاده قرار می‌گیرد. این معیار ضریب پخش اســت؛ اگر فاکتور K مثبت باشد، یعنی یک چیزی در حال پخش شدن اســت و ما از این طریق میزان به اشتراک گذاشته شدن تجربه‌ی مصرف‌کنندگان با دوستان و همسایه‌هایشان را اندازه‌گیری می‌کنیم. ما می‌خواهیم به فاکتور K بالای ۱ برسیم. این یعنی یک مصرف‌کننده تجربیات خودش را با حداقل یک مصرف‌کننده‌ی دیگر به اشتراک گذاشته اســت و آن یک نفر به زودی مشتری ما خواهد شد. ما اگر بخواهیم آینده‌ی انرژی پاک را برای میلیون‌ها نفر همگانی کنیم، باید اعتماد آن‌ها را به خدماتی که ارائه می‌شود جلب کنیم.

شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رفاهی از فروختن خدمات بر اساس میزان اســتفاده به فروختن سرویس‌ها روی آورده‌اند. این مدل کسب‌و‌کار چگونه تغییر می‌کند و چه تأثیری بر مصرف‌کنندگان می‌گذارد؟

یوآو لوری: این خدمات و طراحی تنظیم‌کننده‌های آن از مدل‌های قدیمی و سنتی به سمت پرداخت هزینه برای سرویس‌ها یا خدمات در حرکت هستند. شرکت‌هایی مانند شرکت‌های انرژی خورشیدی نیز این موضوع را شدت داده‌اند. در ایالت‌های مستقل مانند کالیفرنیا، پرداخت هزینه‌ی بیشتر به دلیل اســتفاده‌ی بیشتر لزوما به معنای درآمد بیشتر نیست.

این موضوع تأثیر بسیار مثبتی بر مردم خواهد داشت؛ زیرا این خدمات با محصولات جدید و خلاقانه‌ به آن‌ها عرضه خواهد شد تا بتواند برگشت خوبی برای سهامداران داشته باشد. بنابراین آن‌ها دنبال محصولات و خدمات جدید برای عرضه به مشتری‌ها هستند و برنده شدن یا نشدن آن‌ها در بازار با پذیرش محصولات از طرف مشتری‌ها ارتباط مستقیم دارد. به عبارتی بقای شرکت به درگیری، اقدام و رضایت مشتری‌ها بستگی دارد و این اولین بار اســت که این اتفاق رخ می‌دهد.

e4fe54b2 dd38 4bec ba6d 5e3f41c8818d اســتارتاپی که از بازی برای تبلیغات انرژی پاک اســتفاده می‌کند

در دورانی که خانه‌ها از تکنولوژی‌های هوشمند اســتفاده می‌کنند، شرکت شما چگونه به این سمت حرکت می‌کند و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رفاهی چگونه باید به این هدف برسند؟

یوآو لوری: روز به روز تعداد بیشتری به مصرف‌کنندگانی که تکنولوژی را وارد خانه‌های خود می‌کنند، افزوده می‌شود و آن تکنولوژی‌ برای مدت زیادی در خانه‌های آن‌ها باقی خواهد ماند. بنابراین خدمات باید خودشان را با این موضوع تطبیق دهند. اگر یک تکنولوژی از محبوبیت زیادی میان مشتری‌های برخوردار اســت؛ خدمات رفاهی باید راهی برای ترکیب شدن با آن تکنولوژی پیدا کنند. به‌عنوان مثال ترموستات هوشمند دمای خانه را برای مشتری‌ تنظیم می‌کند و هزینه‌های او را کاهش می‌دهد و همچنین برای محیط زیست مفید اســت. این یک موقعیت برد-برد برای همه اســت. اما اگر این خدمات نتوانند با تکنولوژی‌های جدید انطباق پیدا کنند، آنگاه خیلی سخت می‌توان مشتری‌ها را به اســتفاده از آن‌ها ترغیب کرد. ما مشتری‌ها را به اســتفاده از تکنولوژی ترغیب می‌کنیم و به‌طور همزمان انگیزه‌ی اســتفاده از خدمات نیز ارائه می‌کنیم. سپس محصول را به خانه‌ی آن‌ها تحویل می‌دهیم و بنابراین مشتری‌های بیشتری محصولات بیشتری با سرعت بالاتری خریداری می‌کنند.

شما شرکت Simple Energy را در ۳ تا ۵ ســال آینده در چه جایگاهی می‌بینید و نقش شرکت در شکل دادن آینده‌ی این صنعت را چگونه توصیف می‌کنید؟

یوآو لوری: شرکت ما به اهداف اولیه‌ی خود یعنی تشویق مصرف‌کنندگان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و فراهم کردن امکان ملحق شدن شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رفاهی به آینده‌ی انرژی پاک ادامه خواهد داد. این وظیفه‌ی اصلی ما اســت و ما قصد داریم آینده‌ی پایدارتری داشته باشیم. این صنعت با سرعت زیادی در حال تغییر اســت و ما کشش زیادی از طرف شرکت‌های آمریکایی و خارجی برای ملحق شدن به این تغییرات احساس می‌کنیم. هدف ما هم دقیقا همین اســت. در حال حاضر تقاضا برای محصولات ما بسیار زیاد شده و من انتظار دارم که شرکت‌ها و مشتری‌های بیشتری در آینده برای همکاری با ما علاقه نشان دهند. پلت‌فرم ما به آن‌ها اجازه می‌دهد که مطابق با نیازهای روز حرکت کنند و از مسیر عقب نیفتند.

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته اســتارتاپی که از بازی برای تبلیغات انرژی پاک اســتفاده می‌کند اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما